Het is nu 25 mei 2012 05:55

Vrienden

Alles wat niet in een andere categorie valt

Berichtdoor Steve » 13 mei 2011 22:01

"Vriend" is een redelijk overschatte term geworden since Facebook en consorten de verzamelwoede hebben ontketend, een online vriend is tegenwoordig niets meer of minder dan handelswaar om je eigen waarde omhoog te krikken. Heb je geen vrienden, dan ben je sociaal inept en dus ben je ook weinig interessant.

Immers, vrienden bepalen je sociale status, maken je geliefd bij anderen om ook vriend van je te worden zodat ze zelf dan ook weer iemand aan hun lijstje kunnen toevoegen. Daarna hoor je weinig meer behalve een "Happy Birthday" of een verdwaalde "vind ik leuk".

Vriendschap betekende nog niet zo heel lang geleden toch iets meer dan dit getover met lijstjes en interessant doen over je status, het waren vrienden pur sang.

Een offline vriend is dan veel beter kan de conclusie zijn, maar ook daar boet het de laatste jaren flink aan waarde in, in de tegenwoordig alom heersende ego cultuur gaat het eigenbelang voor op alles en zijn gevoel en empathie verworden tot een schamel residu van de daadwerkelijke betekenis.

Daarom de vraag, hoe ervaar jij vriendschap en welke definitie bepaalt voor jou of iemand een vriend van je is?

PS/ dit stukje is veralgemeniserend en is een resumé van een gesprek wat ik vandaag voerde met een vriend van me, dit gaat natuurlijk nooit op voor iedereen, dus neem het zoals het geschreven is.
Heb je vragen of opmerkingen over het gayforum? PM mij dan
Gay winkel: http://www.gaystore.com
Kijk ook eens op http://www.homodating.nl
Steve
Moderator
Moderator

Berichtdoor Phantas » 13 mei 2011 22:58

Voorop gesteld zit ik niet op Facebook (wel op Hyves, maar minder actief) en heb in mijn persoonlijke leven ook weinig vrienden. Vind het moeilijk ook om mensen toe te laten in mijn leven. Zo op een forum is dat makkelijk, omdat je ergens de tijd voor kan nemen en je je kan verbergen achter een naampje op een scherm.

Maar dat doe ik niet echt. Ik verberg me niet bedoel ik. Ik geef je gesprekspartner eigenlijk wel gelijk - wat is tegenwoordig de waarde van vriendschap?

Voor mij is een vriend, een echte vriend - iemand die voor je klaar staat als je het moeilijk hebt, zonder daar zelf wijzer van te willen worden. Zonder iets terug te verlangen. Een milde vorm van liefde die net zo onvoorwaardelijk is. Vind dat nog maar eens vandaag de dag ;)

Ik hecht ook niet veel waarde aan het feit dat iemand veel vrienden heeft... je hebt er altijd maar aan twee of drie genoeg. Dat zijn de echte namelijk.
Hmmm...wat zal ik hier nu eens verzinnen?
Phantas
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Pianoman » 15 mei 2011 00:06

Net als Phantas is een vriend voor mij ook een echte vriend, iemand die voor je klaar staat die je kan vertrouwen en die je steund in goede en in slechte tijden, zonder er ook maar iets voor terug te vragen, en samen regelmatig leuke dingen te ondernemen.

Ik zelf twijfel dan ook heel erg of ik wel echt vrienden heb, maar als ik heel erg eerlijk moet zijn heb ik na mijn mening helemaal geen vrienden, er zijn wel een paar mensen die zich een vriend noemen van mij, maar ik zie ze maar zelden en ik spreek ze maar amper via de mail of telefoon, ik heb ze dan ook leren kennen via een profielen site, maar hierbij geld het net als met Hyves en Facebook, het is voor hun om alleen maar populair te zijn, dus voor mij zijn het dan ook geen vrienden, ik zie ze meer als kennissen

Ik zit zelf al een langge tijd niet meer op profielen sites, want het heeft voor mij geen enkel waarde, het is leuk om zo contact met elkaar te hebben, maar ik zie liever mensen in het echt om echte gesprekken te kunnen voeren, en net wat Steve zegt, een offline vriend heeft voor mij meer waarde.

Dus eerlijk gezegt, vrienden heb ik niet, zowel offline als online, dus ik zal wel niet interessant zijn voor mensen, nou ja dan hou ik het maar bij vage kennissen. :|
Pianoman
Wegwijs
Wegwijs

Berichtdoor KinKy » 15 mei 2011 00:27

"t belangrijkste is dat je mensen hebt... familie vrienden of buren, mensen die je na staan. Hier in 't noorden zegt men wel naoberschap. Maar laten we wel zijn, vrienden en vriendschap en een relatie, niets is er mooier. Maar dan wel in real en niet verscholen achter een masker van een beeldscherm.
Als we daar niet meer toe in staat zijn, dan valt de deugd weg. Bejegen een ieder met respect en wees zonder meer trots op jezelf, ongeacht wie of wat je bent. vertrouw op jezelf en benader iedereen met open vizier. Kwaadwillenden worden nerveus of haken snel af. Mooie praatjesmakers begrijpen dondersgoed dat er bij jou weinig te halen valt( Laatst verzekeringsman over de vloer gehad, geknipper met ogen doet mij niets).
Je wordt pas aardig gevonden als je eerlijk bent, wat van 2 kanten komt. Vrienden word je vanuit 't hart, laat 't hart spreken!
beetje kink is erg geil
KinKy
Post Lord
Post Lord

Berichtdoor AAD10 » 05 aug 2011 22:06

Ik ben w.s. een ouwe lul, maar ik ben geen man voor hyves, facebook, twitter of wat dan ook. Het kan best leuk zijn, maar het boeit mij gewoon niet. Tig vrienden hebben op zo'n hype als b.v. hyves, haalt idd de betekenis van het woord vriend onderuit.

Echte vrienden zijn volgens mij op een hand te tellen. Daar deel ik bijna alles mee, daar sta ik voor klaar ongeacht het tijdstip. Daar lach en huil ik mee.

Ik deel soms veel, soms weinig op een forum. Het zijn dus op een gegeven moment goede kennissen, maar echte vrienden - voor het leven zeg maar - nee dat niet.
Investeren in echte vriendschap kost tijd en energie en die heb je maar voor een klein aantal.

Iedereen zal wel eens een tijd hebben dat het moeilijk is of gaat en dan merk je hoeveel echte vrienden je hebt.
AAD10
Wegwijs
Wegwijs

Berichtdoor Phantas » 06 aug 2011 16:07

Phantas schreef:Voorop gesteld zit ik niet op Facebook (wel op Hyves, maar minder actief) en heb in mijn persoonlijke leven ook weinig vrienden. Vind het moeilijk ook om mensen toe te laten in mijn leven. Zo op een forum is dat makkelijk, omdat je ergens de tijd voor kan nemen en je je kan verbergen achter een naampje op een scherm.

Maar dat doe ik niet echt. Ik verberg me niet bedoel ik. Ik geef je gesprekspartner eigenlijk wel gelijk - wat is tegenwoordig de waarde van vriendschap?

Voor mij is een vriend, een echte vriend - iemand die voor je klaar staat als je het moeilijk hebt, zonder daar zelf wijzer van te willen worden. Zonder iets terug te verlangen. Een milde vorm van liefde die net zo onvoorwaardelijk is. Vind dat nog maar eens vandaag de dag ;)

Ik hecht ook niet veel waarde aan het feit dat iemand veel vrienden heeft... je hebt er altijd maar aan twee of drie genoeg. Dat zijn de echte namelijk.

Zit ik heel hoogdravend te doen dat ik niet op Facebook zit...nu niet meer! Dankzij een goede (real) vriendin heb ik me (eindelijk) aangemeld lol.

As for the friends topic...ik heb waarschijnlijk één vriendin waarmee ik alles kan bespreken (of iig heel veel) en m'n ouders....hoewel dat op het moment ook niet echt lekker loopt, maar dat doet er even niet toe.

Ik ben een lousy type om contacten te onderhouden...meestal gaat dat toch via MSN of email, ik vind dat simpelweg prettig. Maar als je me eenmaal hebt als vriend ben ik hondstrouw, behalve als je me een streek levert. Dan kan ik ook heel fel zijn (en dat is bij de facebook vriendin nu beetje het geval).
Zij heeft me dan niet echt een streek geleverd maar ze heeft een nogal moeilijk karakter - ik kan ook soms moeilijk zijn maar she's ten times worse.
Dus ik hou me bij haar toch wat meer op de vlakte.

Ik ben op het moment echt een beetje op zoek naar vrienden in de gay scene....daar heb ik er geeneen van! En die zou ik nu echt goed kunnen gebruiken ;)
Hmmm...wat zal ik hier nu eens verzinnen?
Phantas
Aftastend
Aftastend

Keer terug naar Gay Forum - Algemeen