Het is nu 25 mei 2012 01:27

Senaat VS akkoord met openlijke homoseksualiteit in leger

Gay nieuws, gay gerelateerde nieuws, bijzonder nieuws of gewoonweg leuk nieuws.

Berichtdoor Steve » 19 dec 2010 00:26

Homoseksuelen en lesbiennes in het Amerikaanse leger mogen voortaan uitkomen voor hun geaardheid. De Senaat in Washington heeft daar zaterdag mee ingestemd.

Eerder had het Huis van Afgevaardigden de maatregel al goedgekeurd. Het wetsvoorstel gaat nu naar president Barack Obama, die er zijn handtekening onder moet zetten.

Voorafgaand aan de stemming had Obama nog een laatste oproep aan de senatoren gedaan. "Het is tijd om te erkennen dat opoffering, moed en integriteit net zo min worden bepaald door geaardheid als door ras, geslacht, godsdienst of overtuiging", verklaarde de president.

De afgelopen tijd is in de Verenigde Staten veel te doen geweest om het voorstel. Obama had tijdens de campagne voor de presidentsverkiezingen van 2008 beloofd dat hij een einde zou maken aan de zogeheten 'don’t ask, don’t tell’-regel.

Die bepaalt dat homo’s en lesbiennes alleen in het leger mogen dienen als ze hun geaardheid voor zich houden.

Het initiatief van de Democraten riep veel verzet op binnen het leger en de Republikeinse Partij. Zo beweerde de bevelhebber van het Amerikaanse Korps Mariniers, generaal James Amos, dat het toelaten van homo’s levens van militairen in gevaar zou brengen. Vorige week donderdag had de Senaat nog tegen afschaffing van de 'don’t ask, don’t tell’-regel gestemd.

'Don’t ask, don’t tell’ (niets vragen, niets zeggen) was in 1993 ingevoerd onder de toenmalige president Bill Clinton. Sindsdien hebben naar schatting 13.000 militairen het Amerikaanse leger moeten verlaten nadat ze hun geaardheid naar buiten hadden gebracht.

Volgens het Witte Huis is het in het belang van de Verenigde Staten dat homo's in het Amerikaanse leger uit kunnen komen voor hun geaardheid. "Het versterkt de nationale veiligheid terwijl het de gelijkheid in stand houdt waarop dit land is gegrond", liet het Witte Huis zaterdag weten in een verklaring.

Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft verheugd gereageerd op de stemming zaterdagavond in de Senaat. Admiraal Mike Mullen, de hoogste militair in de Amerikaanse strijdkrachten, sprak van een goede beslissing.

"Niet langer zullen geschikte mannen en vrouwen die hun land willen dienen en zich ervoor willen opofferen, hun integriteit hoeven op te offeren", verklaarde Mullen, voorzitter van de chefs van staven van de Amerikaanse strijdkrachten. Volgens de admiraal zal het leger van Amerika sterker worden van het toelaten van openlijke homoseksuelen en lesbiennes.

Minister van Defensie Robert Gates benadrukte dat de "historische stemming" een eerste stap is. "Het kost tijd om dit in de praktijk te brengen", aldus de Republikein.

Hoofdredacteur Henk Krol van de Gaykrant is blij dat homo's en lesbiennes in het Amerikaanse leger voortaan mogen uitkomen voor hun geaardheid. Hij zei dat zaterdagavond in een reactie.

Krol vindt wel het wel te zot voor woorden dat ''we daar in deze tijd nog over moeten praten". Hij is toch blij, omdat de maatregel een grote voorbeeldwerking heeft. ''Het gaat de goede kant op."
Heb je vragen of opmerkingen over het gayforum? PM mij dan
Gay winkel: http://www.gaystore.com
Kijk ook eens op http://www.homodating.nl
Steve
Moderator
Moderator

Berichtdoor Crocodile » 19 dec 2010 13:12

Henk krol praat over: het is te zot voor woorden dat in deze tijd..........

Welke tijd?
het lijkt net of sommige mensen in een leuke/happy wereld wonen ofzo.
:) sorry dat Ik mijn mening zo hard moet opschrijven.
Crocodile

Berichtdoor Steve » 19 dec 2010 17:28

Henk Krol ... als ik alleen die naam al hoor dan krijg ik spontaan walgneigingen...
Heb je vragen of opmerkingen over het gayforum? PM mij dan
Gay winkel: http://www.gaystore.com
Kijk ook eens op http://www.homodating.nl
Steve
Moderator
Moderator

Berichtdoor Diederick » 19 dec 2010 19:32

Nou, dat werd tijd... nu hopen dat dat figuur zijn handtekening eronder zet en Amerika is weer een stapje dichter bij een plaats in de normale wereld.
In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
- Martin Luther King Jr.
Diederick
Expert
Expert

Keer terug naar Gay Forum - (Gay) Nieuws