Het is nu 25 mei 2012 00:54

Roepen van 'homo' naar agent niet strafbaar

Gay nieuws, gay gerelateerde nieuws, bijzonder nieuws of gewoonweg leuk nieuws.

Berichtdoor Steve » 21 aug 2007 18:08

Een Utrechter die 'homo' naar een politieagent had geroepen, is dinsdag vrijgesproken. De rechtbank in Den Bosch oordeelde dat het een 'neutrale' manier is om een groep in de samenleving aan te duiden.
ANP

Hij voegde er aan toe dat het anders is als er woorden aan toegevoegd worden als 'vieze' of 'vuile'. De 19-jarige man deed zijn uitlating tijdens nieuwjaarsnacht in Den Bosch. De agent voelde zich in zijn eer en goede naam aangetast en deed aangifte.

Volgens de rechter heeft homoseksualiteit echter niets te maken met iemands eer of goede naam. Dat de aangever een agent in functie is, geeft de uitlating 'homo' evenmin een beledigend karakter, luidde het oordeel. "Een politieagent hoeft niet meer dan anderen te tolereren, maar ook niet minder."

Bron: Novum
Heb je vragen of opmerkingen over het gayforum? PM mij dan
Gay winkel: http://www.gaystore.com
Kijk ook eens op http://www.homodating.nl
Steve
Moderator
Moderator

Berichtdoor Bink » 21 aug 2007 22:54

Verlichte rechter.
Bink
Post Lord
Post Lord

Berichtdoor bartjebarneveld » 22 aug 2007 00:23

Hoe raar het misschien ook klinkt: Er valt iets te zeggen voor het oordeel van deze rechter. Hij of zij ontkracht daarmee impliciet dat ,,homo" een scheldwoord is. Bijzondere uitspraak dit. Een opmerkelijke, maar ook eentje waaraan je een positief waarde-oordeel kunt koppelen!
bartjebarneveld
Expert
Expert

Berichtdoor Gert73 » 28 aug 2007 23:00

Ik kan helemaal meegaan in de redenatie van de rechter.

Het lijkt mij niets om je nou echt druk over te maken.
Het is een toch algemene term die niet kwestend is?
Als er nou inderdaad vuile, vieze, smerige etc bijgezegd zou zijn of woorden als flikker of nicht dan gaat het meer de richting op van een belediging.
Gert73
Wegwijs
Wegwijs

Berichtdoor Bink » 28 aug 2007 23:16

Gert73 schreef:Ik kan helemaal meegaan in de redenatie van de rechter.

Het lijkt mij niets om je nou echt druk over te maken.
Het is een toch algemene term die niet kwestend is?
Als er nou inderdaad vuile, vieze, smerige etc bijgezegd zou zijn of woorden als flikker of nicht dan gaat het meer de richting op van een belediging.

Ik ook, maar intussen heeft het OM al beroep ingesteld. Het enige wat ik me bij dit beroep kan voorstellen is dat het OM zich op een bepaalde sociale context beroept, maar op zich moet de term "homo" net als de term "hetero" als volstrekt neutraal worden beschouwd. Indien die termen niet neutraal zijn, hoe vertel je dan iemand dat je hetero of homo bent? Dan zou je je zelf moeten beledigen om het te kunnen vertellen.

http://www.gaysite.nl/nieuws/0734/Homo_ ... fbaar.html
Bink
Post Lord
Post Lord

Berichtdoor Gert73 » 28 aug 2007 23:25

Ik vraag mij inderdaad of wat een dan nog neutralere term zou zijn.
'Mannen met een al dan niet seksuele voorkeur voor hun eigen geslacht'?
'Gelijkslachtig georiënteerden'?

Ik kan mij best voor stellen dat mensen het niet leuk vinden om voor homo uitgemaakt te worden, hoe neutraal die term ook is. Iedereen heeft daar zijn of haar eigen redenen voor.
Maar ligt het probleem dan niet meer bij de vooroordelen van die persoon dan bij de 'dader'?
Gert73
Wegwijs
Wegwijs

Berichtdoor Vincent » 29 aug 2007 00:15

In het eerste geval was de waarschijnlijkheid erg groot dat het roepen van HOMO tegen die politieagent niet als een omschrijvend woord werd bedoeld maar wel degelijk als een scheldwoord.

Iedereen snapt zo dat het roepen van HETERO niks beledigends omvat, ergo, ik zou me persoonlijk niet aangevallen voelen als ze dat zouden roepen naar mij, maar als ze HOMO zouden roepen dan is het duidelijk dat het niet als compliment bedoeld is zegma.

Dus, ja, strafbaar stellen, maar niet alleen maar voor politie agenten!!
Vincent
Wegwijs
Wegwijs

Keer terug naar Gay Forum - (Gay) Nieuws