Het is nu 25 mei 2012 00:20

Pride Integratie voetbal

Gay nieuws, gay gerelateerde nieuws, bijzonder nieuws of gewoonweg leuk nieuws.

Berichtdoor Steve » 02 aug 2009 04:28

Minder spectaculair dan de bepleite start van de Canal Parade in Slotervaart, maar toch ook een leuke primeur: een voetbalwedstrijd tussen Slotervaartjongeren en homo's.

Rondom het veld in Sportpark Sloten staan acht breedgeschouderde toezichthouders. Maar met zo'n dertig toeschouwers valt er maar weinig toezicht te houden. De enthousiaste commentator houdt de sfeer er evengoed in. Als het Slotervaartteam al na een paar minuten wisselt, roept hij lollig: ''Murat wordt gelukkig gewisseld voor Murat. Scheelt weer schrijven op het wedstrijdformulier.''

Een handjevol mensen op de tribune juicht bij elke actie van het in het wit gestoken homoteam. Onder hen is ook buurtbewoner Bram, die liever niet met achternaam in de krant wil. Hij was degene die het idee van de voetbalwedstrijd voorstelde aan het stadsdeelbestuur: ''Dit leek me dé manier om aan de bevolking hier te laten zien dat homoseksualiteit iets heel gewoons is. Het beeld van de nicht die op de grachtengordel aan de witte wijn zit, wilde ik ontkrachten.''
Ook ProGay-voorzitter Frank van Dalen staat langs de lijn. ''Jammer dat we al met 2-0 achter staan. Het is dat ik zelf niet kan voetballen, anders was ik zo het veld opgerend.''

Met het initiatief van Slotervaart is hij blij, want: ''Dit laat zien dat de plannen van stadsdeelvoorzitter Marcouch meer zijn dan symboolpolitiek. Moslimjongeren zien op deze manier dat een homo ook één van hen kan zijn. En dat ze dus indirect ook iemand van hun eigen groep raken als ze zich negatief uitlaten over homo's.''

Als het laatste fluitsignaal heeft geklonken, is de eindstand 5-0 voor het Slotervaartteam. De shirtjes worden niet uitgewisseld, die houden de mannen gewoon aan. Aan de hoofden van de homo's is te zien dat ze hard hebben geknokt. Pas tijdens het optreden van mannenkoor Manoeuvre, hun mascotte, ontspannen ze een beetje. Sommigen van hen zingen voorzichtig mee met Lady Marmalade en Freedom.

De spelers van het homoteam komen uit heel Nederland en werden via via gevraagd. Mike uit Amsterdam was aanvankelijk sceptisch: ''Ik had eigenlijk weinig zin mee te doen met deze vorm van symboolpolitiek.'' Toen alle andere jongens wel wilden, ging hij toch overstag.'' Omdat zijn team hard op zoek is naar spelers, zal hij zaterdag tijdens de Canal Parade flyeren: ''Hopelijk komt daar iets uit. Het blijkt nog lastig te zijn het team vol te krijgen.''

Mourad Ezzoubaa stelde het Slotervaartteam samen. Hij had aan spelers juist helemaal geen gebrek: ''Niemand had een probleem met spelen tegen homo's. Voor al die gasten is voetbal gewoon voetbal.'' Volgens hem is er een te negatief beeld van de manier waarop in zijn buurt over homo's wordt gedacht. ''Neem nou de homo-ontmoetingsplaats even buiten de buurt: natuurlijk zijn mensen blij dat deze niet in de buurt zelf is, maar dat zouden ze in Bussum of Naarden ook zijn. De plaats wordt door iedereen erkend en geaccepteerd.''
Heb je vragen of opmerkingen over het gayforum? PM mij dan
Gay winkel: http://www.gaystore.com
Kijk ook eens op http://www.homodating.nl
Steve
Moderator
Moderator

Keer terug naar Gay Forum - (Gay) Nieuws