Het is nu 24 mei 2012 17:55

Wil wel, durf niet

Alles over coming out.

Berichtdoor Dragonpower » 04 aug 2010 17:58

Het wordt langzamerhand gewoon triest! :frusti:

Ik weet zo goed als zeker nu dat ik op jongens val en niet op meiden. Ik ben bijna 2 maanden geleden 18 geworden en heb sinds mijn 12/13e het idee dat ik op jongens val.

Ik wil zo graag uit de kast komen. ik hoor zoveel verhalen dat je je dan vrijer voelt en dat (vooral) de meiden je zelfs 'leuker' vinden, omdat je eerlijk tegen jezelf bent, maar ik durf er gewoon niet voor uit te komen. Ik ben zo bang voor de reacties en het vreet me van binnen helemaal op.

Ik heb het ondertussen 5 mensen verteld en alle 5 namen ze het goed op. Ik durfde het toen ook aan om het een ander te vertellen, maar die heb ik daarna wijs moeten maken dat het een grapje was, omdat ze zoiets alles behalve wou weten. :( Gelukkig geloofde ze het toen ik zei dat het een grapje was.

Maar het staat me zo in de weg. Er is een jongen die ik echt leuk vind, hij is zelf ook homo, maar heeft sinds april een vriend. En ik vraag me zo af hoe ik dat dan zou moeten doen. Ik heb het 1 jongen verteld dat ik op hem viel, maar die had me afgewezen, omdat hij zelf niet op jongens valt. Ik heb ook geen idee hoe je op een jongen af moet stappen om het hem te vertellen. De jongen waaraan ik toegaf was een zeer goeie vriend van me, die het niet erg vind. Maar wat nou als ik iemand leuk vind die ik pas heb leren kennen of weet ik veel?

Het komt er in ieder geval op neer dat ik uit de kast wil komen, maar ik geen idee hoe ik moet beginnen. Ik kan het rustig één voor één tegen iedereen gaan zeggen, maar zoiets behoort niet tot uit de kast komen volgensmij.
Dragonpower
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Gezelligsamen » 04 aug 2010 18:24

Als je twijfelt, zou ik niet te snel uit de kast komen. ookal is het vervelend om te wachten. Neem gewoon de tijd. Als je het mensen langzaam duidelijk maakt.. zullen ze het vanzelf gaan denken en dan hoef je alleen Ja te zeggen als ze het vragen. Maak het jezelf niet te moeilijk. Dat is het namelijk al.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Gezelligsamen
Ontdekkend
Ontdekkend

Berichtdoor Dragonpower » 04 aug 2010 20:19

Maar ik wil juist wel uit de kast komen. Ik weet nu al zo goed als 6 jaar dat ik op jongens val, dat is al een hele tijd. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet doen.

Zoals ik al zei weten 5 mensen het al en een heleboel mensen denken te weten dat ik op jongens val. Er wordt heel vaak tegen mij gezegd dat de eerste indruk van mij is dat ik op jongens val. Dus als mensen mij voor het eerst zien dat ze het dan al denken. Maar ik durf gewoon geen ja zeggen.

Als ik een vriend zou hebben, zou het denk ik allemaal een stuk makkelijker zijn. Ik bedoel... die jongen die ik leuk vindt had het in eerste instantie ook alleen aan zijn beste vrienden verteld en toen hij de relatie kreeg met een jongen kwam het uiteindelijk uit. Maar niemand zat ermee voor zover ik wist.

Dat denk ik dan wel echt dat als ik een vriend zou hebben het makkelijker is om uit de kast te komen dan gewoon. Mjaa... dan komt het weer... hoe vertel je het hem?

Want als ik iets wil is het uit de kast komen, maar ik weet alleen niet hoe ik moet beginnen! :frusti:
Dragonpower
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Diederick » 05 aug 2010 00:21

Je moet je ook een beetje verplaatsen in de andere persoon. Zij zijn zich van geen kwaad bewust (bij wijze van spreken) als ze gewoon met je in gesprek zijn, dus als jij op de proppen komt met een coming out moet je wel zorgen dat ze min of meer klaar zijn om die informatie op te vangen.

Want het is toch wel een beetje speciale informatie. Sommige mensen vinden het erg als iemand homo is, bijvoorbeeld omdat ze dat slecht vinden of omdat ze vooral bang zijn dat die persoon een moeilijk leven tegemoet gaat. Verder is het niet iets waar hetero's mee rondlopen, hun seksualiteit is de norm. Vaak zullen hetero's helemaal niet aan homoseksualiteit denken en kan een coming out iemand helemaal uit het veld slaan, doordat het zo onverwacht is.

Een manier die mezelf wel aanstaat is de volgende:

Er zijn twee manieren om uit de kast komen, één is om actief er voor te zorgen dat iemand (of meerdere personen) het weten, de ander is om passief te zijn en puur antwoord te geven op vragen van de ander. Ik heb beide gedaan, maar op den duur verkoos ik de actieve manier, omdat dat wel de touwtjes in jouw handen laat.

Actief uit de kast komen is wel moeilijker. Je moet stevig in je schoenen staan, dat is allereerst het belangrijkst. Als je je onzeker voelt, merkt de andere persoon dat en dit zorgt er voor dat je coming out een stuk emotioneler wordt dan nodig is. Mensen nemen namelijk snel de emoties van een ander over, dus als jij heel relaxed kan praten over je seksualiteit, zal een coming out vaak een veel minder groot probleem zijn. Verder is het, zoals ik al zei, belangrijk om te zorgen dat die andere persoon min of meer kan verwachten wat er komt. Begin bijvoorbeeld te praten over seksualiteit, over homo's in het nieuws of, mijn favoriet, relaties. Als je het over relaties hebt, kun je er op wachten dat de andere persoon vraagt of jij al iemand hebt. Soms komt de vraag zelfs al met een dubbele mogelijkheid: "En jij dan? Heb jij al een vriendin, of een vriend?" Dat werkt trouwens ook wel om uit te zoeken of een jongen die je leuk vindt hetero is. Maar goed, je begrijpt me wel, probeer iemand er een beetje voor op te warmen. Verder kun je, als je toch in gesprek bent, al een beetje polsen of het wel handig is om bij dit persoon uit de kast te komen. Als de ander iemand bijvoorbeeld beschrijft als een 'gore (*?*)' dan is het misschien goed om nog even een jaartje of wat te wachten. Als je zoiets persoonlijks al wilt delen met zo iemand.

De passieve manier is misschien minder eng, maar duurt langer. In principe zou je gewoon je hele leven kunnen leiden (of eerder lijden) en het hele onderwerp proberen te vermijden. Maar dan ben je straks dood en weet nog niemand wie je bent. Dus het is handig om wel subtiele hints te gebruiken. Met de nadruk op subtiel. Ga dus niet met een T-shirt rondlopen waar sterk de woorden GAY of HOMO naar voren komen. Dat is wat te direct. Probeer eerder lichte opmerkingen te plaatsen, kleine dingetjes achter te laten (zoals tijdschriften, of krabbels) of maak gebruik van situaties waarbij vrienden van je die niet weten dat je homo bent en vrienden die het wel weten bij elkaar zitten. Als mensen een redelijk vermoeden hebben zal het bij de mensen die het belangrijkst voor je zijn niet zo lang duren voordat ze je 'de vraag' stellen. Maar dat kan ze best wel wat moeite kosten en zij tonen moed door je dat te vragen. Probeer dus ook gewoon eerlijk te zijn op dat moment en te zeggen dat je homo bent. Wat je vooral niet moet doen is terugtrekken, of, zoals je al zei, zeggen dat het maar een grapje is. Dan zullen mensen veel langer wachten om 'het' weer te vragen en zal in ieder geval de coming out bij die persoon moeilijker worden. Dus mocht iemand weer jou die ene vraag stellen, zeg het dan gewoon. En als je "ik ben homo" niet over je lippen krijgt, probeer dan "ik val op jongens" of "ik ben inderdaad zo" of wat dan ook. Maar lieg niet en probeer er niet om heen te draaien.

Dus als iemand je vraagt, vanuit een gesprek of wat dan ook (tenzij het een duidelijke grap is), of je homo bent, antwoordt dan ook gewoon.

Zoals ik al zei verkies ik de actieve vorm wanneer ik echt wil dat mensen weten dat ik homo ben (omdat ik ze aardig vind, of omdat ze te veel met homo schelden). Bij mensen waar het me niets kan schelen laat ik het voor wat het is, maar geef ik wel gewoon antwoord op de vraag of ik homo ben of niet (de passieve vorm). Maar daarbij heb je dus geen of weinig controle.

Probeer er in ieder geval zelf goed mee om te gaan. Als je zelfverzekerd of in ieder geval niet al te geëmotioneerd over dit onderwerp kan praten, dan haalt dat een hoop van de lading van dit (beladen) onderwerp. En probeer mensen waarvan je denkt dat ze geschokt zouden kunnen reageren een beetje voor te bereiden.

Tot slot: niet de hele wereld hoeft het van je te weten, alleen de mensen die er toe doen. En of ze nu goed of slecht reageren, het gaat er om dat jij kunt zijn wie je bent zonder leugens en zonder je te hoeven verbergen.
In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
- Martin Luther King Jr.
Diederick
Expert
Expert

Berichtdoor PaulPeter » 06 aug 2010 19:14

Hey, wat is er eigenlijk aan de hand? Door uit de kast te komen veranderd er niets! Je blijft dezelfde jongen die je was. De meeste mensen zullen blij voor je zijn dat je die stap hebt ondernomen. Ze moeten soms hun visie op jou even bijstellen, maar meestal interesseerd het ze niet eens zoveel. Ze hebben al genoeg aan hun hoofd en je vrienden: zij leven met je mee en verder veranderd er voor hun ook niet zoveel. Het zijn je vrienden! Het uit de kast komen geeft zoveel rust en bevrijding. Je kan eindelijk zijn wie je bent! Je kunt trots op jezelf zijn en vrij en onbevreesd andere jongens ontmoeten.
Wat betreft dat ontmoeten: je zult wel eens op je bek gaan, maar dat is het enige en dat is niet erg. Je wordt er volwassen van. De wereld vergaat niet. Je bedoeling was zuiver en goed. Je vond iemand leuk en dat zei je hem. Ik zou vereerd zijn als iemand mij dit zou zeggen. En als ik hem niet wilde dan zou ik dat vriendelijk zeggen. Ik denk dat de meeste mensen zo doen. Mensen herkennen als iets recht uit het hart komt en bijna altijd reageren ze dan met respect en vriendschap.
Sterkte en wees niet bang. Het is fantastisch om uit de kast te komen .
PaulPeter
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Dragonpower » 08 aug 2010 17:24

Ik denk dat ik langzaam ook klaar voor ben om uit de kast te gaan komen. :) Echter niet zoals Joe McEdlerry dat gedaan heeft via Twitter, maar ik vertel het alleen aan mensen van wie ik echt denk dat het aan kunnen.

Er zijn 5 mensen nu die het weten en er gaan er nog een paar bijkomen. Ik heb hier 1 geweldige opmerking gekregen van PaulPeter waar ik zelf toch anders over dacht. Niet dat ik zoiets dacht, maar dat mijn vrienden er zo over denken. "zelfs als je uit de kast komt, verrandert dat niet wie je van binnen bent." Door die opmerking durf ik het aan om sommige mensen de waarheid te gaan vertellen en niet langer met een leugen te hoeven leven.

Ik vertel het wel pas op een geschikt moment en als ik het gevoel heb dat het niet te onverwacht komt. Maar ik neem dat ook zoiets een beetje 'uit de kast' komen is. Of heb ik het mis?

Ik zal jullie uiteindelijk laten weten hoe de meeste gereageerd hebben hierop. :)

Als ik uiteindelijk een vriend krijg (wat ik van harte hoop), zal iedereen het wel te weten komen, maar dan vind ik het niet zo erg meer.
Dragonpower
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor PaulPeter » 23 aug 2010 22:48

Als je uit de kast komt zijn er twee mogelijkheden:
een aantal mensen had het altijd al gedacht en zijn niet verbaasd. Zij zullen zeggen dat ze er geen probleem mee hebben en een aantal mensen zijn stom verbaasd en moeten even wennen aan het idee. Zij moeten hun visie op jou 180 gr draaien. Dat kost even tijd, maar dan zijn ze er aan gewend en gaat het leven gewoon door. Ik denk niet dat er mensen/vrienden zijn die zich van je af keren.
Een beetje uit de kast komen bestaat niet. Je bent in- of uit de kast en hoe duidelijker je uit de kast komt hoe gemakkelijker het is. Ik ben systematisch mijn beste vrienden en kinderen af gegaan en heb het ze verteld. Soms zei ik van te voren dat ik ze iets belangrijks moest vertellen zodat ze enigszins waren voorbereid. Meestal hadden ze van alles verwacht maar "het uit de kast komen" niet. Elke keer was het weer een bevrijding voor mij om het te vertellen. Ik hoop dat jij dat ook zo ervaart. Schaam je niet, je bent fantastisch en uniek en ergens loopt een jongen voor je rond die dat ook vindt en die zul je ontmoeten. Vertrouw daar maar op!
PaulPeter
Aftastend
Aftastend

Keer terug naar Gay Forum - Uit de kast