Het is nu 10 feb 2012 06:01

Handvasten (Paganistisch/Keltisch Huwelijk)

Hoe denkt men erover, want vind men ervan. Lees en stem!

Berichtdoor Molaris » 04 mei 2010 23:05

Hoi Beste mensen

Ik zal me maar eerst even voorstellen: ik ben Rene, maar gebruik gewoon mijn forumnick hier zoals ik ze elders ook op internet heb.

In overleg vooraf met de administrator hier wil ik graag uit interesse peilen hoe jullie tegenover een alternatief spiritueel huwelijk staan, waar wel man en man, of vrouw en vrouw gehuwd mogen worden?! Binnen de gevestigde wereldreligies mag dit namelijk niet, daar vertel ik niets nieuws mee. Maar ik ben Paganist, een kleine " religie" in west-Europa en Amerika, wat de tand des eeuwen en vervolgingen heeft doorstaan, en altijd nog bestaat, zei het vrij onbekend is.

Ik en mijn vrouw Handvasten stellen. Over twee weken ook een lesbisch stel bijvoorbeeld. Juist deze handvasting (Keltisch/Paganistisch Huwelijk)die in het verschiet staat gaf me te denken:" is het niet van toegevoegde waarde voor gay's om te weten dat deze vorm van spiritueel huwen ook bestaat?"

Tja, en zo kom ik dus hier terecht :)

Ik hoor graag jullie meningen, om het even, positief of negatief: alles is tenslotte leerzaam.

Onze website hierover = http://home.kpn.nl/occultned/handfasten/handfasten.html

Wat Handfasten en Paganisme nu precies is: http://home.kpn.nl/occultned/handfasten/handvasten.pdf

Bedankt voor de aandacht.

Gr
Mol
Molaris
Newbie
Newbie

Berichtdoor Diederick » 05 mei 2010 00:25

Ik denk dat he paganist moet zijn om hier de waarde van in te zien. Ikzelf ben atheïst en doe niet aan spiritualiteit, de magische binding van het huwelijk bestaat voor mij niet. Maar ik weet wel de waarde van het huwelijk te schatten op relationeel en sociaal niveau, evenals voor de wet.

Het is natuurlijk hartstikke goed dat paganisten niet tegen het homohuwelijk zijn, maar het feit dat het hier om een relatief kleine groep gaat en dit de meeste mensen niet zal aanspreken maakt dat ik geen bijzonderheid zie in deze mogelijkheid. Er zijn tegenwoordig ook tal van Christelijke (en mogelijk ook andere) kerken die een homohuwelijk willen inzegenen. Dat dekt toch wel de meeste mensen. Atheïsten zullen geen paganistisch huwelijk willen en de meeste anderen zijn Christelijk of Moslim - die komen zeker niet naar een paganistische kerk voor hun huwelijk.
In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
- Martin Luther King Jr.
Diederick
Expert
Expert

Berichtdoor Molaris » 05 mei 2010 01:52

Bedankt voor je waardevolle reactie Diederic :) Helder en duidelijk, daar heb ik iets aan!
Diederick schreef:
Diederick schreef:Ik denk dat je paganist moet zijn om hier de waarde van in te zien.

Nou, ik begrijp goed wat je bedoeld, maar het is me opgevallen dat toch ook mensen die zichzelf niet Paganist noemen of voelen, toch voor deze ceremonie kiezen omdat ze belangrijke raakvlakken hebben, zoals respect voor de natuur, millieubewustzijn of het gegeven dat de gelijkwaardigheid tussen de mensen een dominante rol speelt in het Paganisme. Ik vermoed hierdoor dat een " pakket" aan raakvlakken met het Paganisme genoeg beweegredenen kan hebben om voor deze vorm van huwelijk te kiezen. Maar natuurlijk ben ik me daar niet zeker van, want deze enquête is er immers niet voor niets :wink:

Diederick schreef:Ikzelf ben atheïst en doe niet aan spiritualiteit, de magische binding van het huwelijk bestaat voor mij niet. Maar ik weet wel de waarde van het huwelijk te schatten op relationeel en sociaal niveau, evenals voor de wet.

Mooi dat je daar berusting en voldoening in kunt vinden.

Diederick schreef:Het is natuurlijk hartstikke goed dat paganisten niet tegen het homohuwelijk zijn, maar het feit dat het hier om een relatief kleine groep gaat en dit de meeste mensen niet zal aanspreken maakt dat ik geen bijzonderheid zie in deze mogelijkheid.

Ik begrijp je punt, maar wil zeker nog hier even aftasten of kwantiteit bepalender is dan kwaliteit. Het " bijzondere" gekoppeld aan de cijfers van kwantiteit kan zeker zorg dragen aan het beeld dat het verder niet bijzonder is voor homoseksuele mensen. Op kwalitatief niveau is dat misschien anders?

Diederick schreef: Er zijn tegenwoordig ook tal van Christelijke (en mogelijk ook andere) kerken die een homohuwelijk willen inzegenen.

Ja, " willen" , maar " doen" en " mogen" ze het ook? Mocht je hier enige kennis over hebben, zou jij me die misschien willen geven? Zover ik weet namelijk, maar ik kan daar enorm in tekort schieten natuurlijk, is er niet echt een mogelijkheid tot een spiritueel huwelijk voor homoseksuele mensen. Ik dacht dat alleen het Boeddhisme daarin wat mogelijkheden had. Klopt dat?

Diederick schreef:Atheïsten zullen geen paganistisch huwelijk willen en de meeste anderen zijn Christelijk of Moslim

Dat is de algemene aanname voor zover ik weet, maar er zijn vele mensen die wel geloven in een hogere macht, maar het geen plekje kunnen geven, en die zich vaak goed herkennen in het Paganisme. Maar inderdaad, over de Paganistische aanhang bestaan inderdaad geen cijfers, en ook ik weet niet hoe groot de groep is.

Bedankt....
en ...tot schrijfs :D

Gr
Mol
Molaris
Newbie
Newbie

Berichtdoor Diederick » 05 mei 2010 10:20

Ik zit er ook niet zo diep in, maar een protestantse kerk (welke stroming weet ik niet precies) in Winsum, vlak bij waar ik vandaan kom, wordt het homohuwelijk ingevoerd. Dat weet ik toevallig omdat ik de pastoor ken, die met een andere man samenwoont.
In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
- Martin Luther King Jr.
Diederick
Expert
Expert

Berichtdoor Bink » 05 mei 2010 22:56

Ik doe helemaal niet aan spiritualiteit. Ik weet niet wat het betekent en gelieve mij het NIET uit te leggen en ik heb er volstrekt geen behoefte aan.
Geen mandekking zonder condoom
Bink
Post Lord
Post Lord

Berichtdoor Molaris » 08 mei 2010 00:50

Bink schreef:..... en gelieve mij het NIET uit te leggen en ik heb er volstrekt geen behoefte aan.

Wel, laat ik het je dan haarfijn uitleggen bij deze. Grinnnn, gein hoor. Prima verder hoor hoe je er in staat, respect verder voor :)

Bedankt voor jullie antwoorden in zoverre: ik ga nog even her en der wat onderzoeken hierover. Dit forum in ieder geval bedankt.

Gr
Mol
Molaris
Newbie
Newbie

Keer terug naar Gay Forum - Enquêtes