De termen
10 berichten
• Pagina 1 van 1
We kennen ze allemaal wel, de verscheidene termen om ons te definiëren. Ik verkies zelf homo of homoseksueel - omdat dat lekker direct is, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Wat vindt jij?
Een rijtje: homoseksueel, homo, gay, homofiel, poot, flikker, ...
Ik heb het idee dat homofiel (Grieks homoios = 'gelijk' plus filein = 'houden van') vooral door Christenen wordt gebruikt; regelmatig bij voorlichtingen worden we door een Christelijke leraar/lerares voorgesteld als een voorlichting homofilie. Die mensen sla ik dan tegen het achterhoofd, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het te veel doet denken aan pedofilie, anderzijds denk ik dat het woord 'filie' (houden van) te veel een geestesziekte doet vermoeden. Maar als we naar het woord zelf kijken staat er eigenlijk 'houden van hetzelfde (geslacht)'. Net als hydrofiel een stof is die goed oplosbaar is in water. Hydrofoob is een stof die juist niet goed oplost in water, een homofoob zou dus iemand moeten zijn die bang is voor leden van hetzelfde geslacht (?).
Aan de andere kant is homoseksueel misschien weer iets te grof voor Christenen en jongeren op lagere niveaus - waardoor (anale) seks meteen weer rondspookt in hun hoofden.
In tegenstelling tot de transgenders die alles ogenschijnlijk netjes op een rijtje hebben (transsexueel, travestiet, etc.) en eigenlijk alleen onderscheid maken tussen scheldwoord en niet-scheldwoord; leeft er bij ons nog wel wat onenigheid. Er zijn voorlichters die het met me eens zijn dat homofiel niet zo'n prettig woord is, anderen worden weer ongemakkelijk van 'gay' of 'poot'.
Dus, hoe onszelf te noemen? Wat vindt je prettig en wat vindt je storend?
(En het kan mij werkelijk niet zo heel veel schelen, dit is puur uit interesse.)
Een rijtje: homoseksueel, homo, gay, homofiel, poot, flikker, ...
Ik heb het idee dat homofiel (Grieks homoios = 'gelijk' plus filein = 'houden van') vooral door Christenen wordt gebruikt; regelmatig bij voorlichtingen worden we door een Christelijke leraar/lerares voorgesteld als een voorlichting homofilie. Die mensen sla ik dan tegen het achterhoofd, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het te veel doet denken aan pedofilie, anderzijds denk ik dat het woord 'filie' (houden van) te veel een geestesziekte doet vermoeden. Maar als we naar het woord zelf kijken staat er eigenlijk 'houden van hetzelfde (geslacht)'. Net als hydrofiel een stof is die goed oplosbaar is in water. Hydrofoob is een stof die juist niet goed oplost in water, een homofoob zou dus iemand moeten zijn die bang is voor leden van hetzelfde geslacht (?).
Aan de andere kant is homoseksueel misschien weer iets te grof voor Christenen en jongeren op lagere niveaus - waardoor (anale) seks meteen weer rondspookt in hun hoofden.
In tegenstelling tot de transgenders die alles ogenschijnlijk netjes op een rijtje hebben (transsexueel, travestiet, etc.) en eigenlijk alleen onderscheid maken tussen scheldwoord en niet-scheldwoord; leeft er bij ons nog wel wat onenigheid. Er zijn voorlichters die het met me eens zijn dat homofiel niet zo'n prettig woord is, anderen worden weer ongemakkelijk van 'gay' of 'poot'.
Dus, hoe onszelf te noemen? Wat vindt je prettig en wat vindt je storend?
(En het kan mij werkelijk niet zo heel veel schelen, dit is puur uit interesse.)
“In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.”
- Martin Luther King Jr.
- Martin Luther King Jr.
-

Diederick - Expert

Homo vind ik prima, homoseksueel mwah, niet zo gecharmeerd van
Belgische termen: Choco, janet, peedee (PD)
Deze vind ik beledigend, ook omdat ze vaak met die intentie worden uitgesproken
Wat is er mooier dan verliefd zijn?
-

Luc - Ontdekkend

ik vind 't niet zo belangrijk
ben homo...
maar woon samen met m'n maat
en dan vind ik flikker wel een benaming die eer aan doet.... als eerbetoon aan de lui die in de jaren '60 op de barricaden gestaan hebben, weliswaar vreedzaam maar toch liberaliserend en vechtend voor onze vrij,- en verworvenheden
mooi he om in 1 adem genoemd te worden met hen die ons onze vrijheid hebben teruggegeven(4-5 mei)
ben homo...
maar woon samen met m'n maat
en dan vind ik flikker wel een benaming die eer aan doet.... als eerbetoon aan de lui die in de jaren '60 op de barricaden gestaan hebben, weliswaar vreedzaam maar toch liberaliserend en vechtend voor onze vrij,- en verworvenheden
mooi he om in 1 adem genoemd te worden met hen die ons onze vrijheid hebben teruggegeven(4-5 mei)
beetje kink is erg geil
-

KinKy - Post Lord

Luc schreef:Homo vind ik prima, homoseksueel mwah, niet zo gecharmeerd van
Hm, die kende ik nog niet; bedankt man! De eerste twee kan ik nog enigszins plaatsen, maar enig idee waar peedee vandaan komt?
En Kinky, een heel nieuwe manier om tegen dat woord aan te kijken voor mij. Volgens mij niet veel die er ook zo 'positief' over denken.
“In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.”
- Martin Luther King Jr.
- Martin Luther King Jr.
-

Diederick - Expert

ik ben geen homo maar ik word er toch veel te veel voor uitgescheld en kan zo los een paar benamigen noemen : homo, janet, jat, jenol, woos, gay.
Wat ze heel veel doen is fluiten, dat wordt tegenwoordig veel gedaan. Of op de lippen sissen...
Flikker en pedee heb ik nog maar zelden gehoord.
Wat ze heel veel doen is fluiten, dat wordt tegenwoordig veel gedaan. Of op de lippen sissen...
Flikker en pedee heb ik nog maar zelden gehoord.
- ikenik
- Aftastend

Diederick schreef:Luc schreef:Homo vind ik prima, homoseksueel mwah, niet zo gecharmeerd van
Hm, die kende ik nog niet; bedankt man! De eerste twee kan ik nog enigszins plaatsen, maar enig idee waar peedee vandaan komt?
En Kinky, een heel nieuwe manier om tegen dat woord aan te kijken voor mij. Volgens mij niet veel die er ook zo 'positief' over denken.
"Peedee" komt van het Franse "Pédé" (afkorting van pédéraste). Is heel gebruikelijk in het Frans. Je wandelt in een Franse cité, elders in Frankrijk of in Franstalig België en je hebt het meteen 20 keer gehoord. Niet noodzakelijkerwijze tegen iemand gericht, want het is ook een vloek. Is vanuit het Frans Vlaanderen binnengekomen, zoals ook alle Nederlandse specialiteiten naar Vlaanderen komen en omgekeerd soms.
Ik heb ook een zwak voor flikker als Kinky, maar het wordt inderdaad meestal negatief opgevat. Ik vat het positief op als iets stoer.
Ik geef meestal de voorkeur aan man/man, vrouw/vrouw, (voor heteros wordt dat man/vrouw of vrouw/man voor feministes, ook als adjectief). Lijkt mij de waarheid overigens het minst geweld aan te doen.
Geen mandekking zonder condoom
-

Bink - Post Lord

Bink schreef:Juist, voor 20 pédés hoor je wel 50 puts of putains.
Daarover onlangs op VRT
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws.e ... /1.1203711
Geen mandekking zonder condoom
-

Bink - Post Lord

10 berichten
• Pagina 1 van 1
Keer terug naar Gay Forum - Algemeen