Het is nu 18 mei 2012 01:50

Christen en homo

Hoe denkt men erover, want vind men ervan. Lees en stem!

Gaat geloof samen met homo zijn?

Ja
54
86%
Nee
9
14%

Totaal aantal stemmen : 63

Berichtdoor Eddie » 17 dec 2002 00:42

Zijn er ook Christenen die homo zijn en net zo als mij het er heel erg moeilijk mee hebben?
Eddie
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Chatter » 17 dec 2002 11:47

Hoi Eddie,

Ik ben zelf RK opgevoed maar omdat "het geloof" mijn geaardheid veroordeeld heb ik de RK de rug toegekeerd, maar God niet.

2 regels om je te vertellen hoe ik ermee ben omgegaan.
Chatter

Berichtdoor Albert » 17 dec 2002 16:00

Beste Eddie,

Zelf ben ik niet gelovig, maar kijk even op de volgende christelijke site:

http://www.chjc.nl

Deze christelijke site is opmerkelijk homovriendelijk.

Albert.
Albert
Wegwijs
Wegwijs

Berichtdoor Dario » 18 dec 2002 17:20

ik ben cristelijk opgevoed met een vleugje jehovan en rooms..... ik vindt dat het heel goed samen gaat.
Als homo of bi wordt je geboren hoewel veel ontwetende daar anders over denken.
Liefde is universeel. Homosexueele helpen teminsten iets aan de overbevolking te doen.
Er moeten homo's zijn om de mens te leren wat liefde ondermeer is........

Greetz
Pump It Up
Dario
Newbie
Newbie

Berichtdoor marco » 19 dec 2002 21:33

Beste Eddie,

Voor mijzelf is het prima combineerbaar. Tegenover anderen (m.n. niet-christelijke homo's) is de combinatie soms moeilijk uit te leggen. Met christenen die homoseksualiteit niet accepteren ga ik niet om. Dat zijn dus drie verschillende antwoorden. Op welk van deze drie vlakken ligt jouw probleem?

Groeten,
Marco
marco

Berichtdoor Eddie » 20 dec 2002 00:24

Beste Marco,
Voor mij zelf, als je naar geloof kijkt, is het geen probleem, maar ik ben nog niet "uit de kast". Ik kom uit een redelijk streng Christelijk gezin, en ik ben bang dat ik mensen kwets die mij dierbaar zijn. De gemeente waar ik bij zit kent het woord homo niet, het woord homo is hier net zo iets als vloeken, dus er wordt niet over gepraat.
Dat is dus mijn probleem.
Als er nog meer mensen zijn die hier op willen reageren, ga je gang, graag zelfs.
Groetjes Eddie
Eddie
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor edwinm » 24 dec 2002 12:34

Ik ben actief christen, ben getrouwd, maar heb gevoelens naar jongens. Ik worstel er best wel mee, maar de gevoelens zijn er en dit kan ik niet ontkennen...
edwinm

Berichtdoor comoh » 25 dec 2002 13:29

Christen zijn betekent ook: de naaste lief hebben als je zelf. Als de naaste bij jou in de buurt jou niet lief hebben zoals je bent, zijn zij degene die zich moeten schamen. Overal in het land zijn kerken waar homoseksuele vrouwen en mannen wel welkom zijn, waar soms ook speciale themagroepen bestaan rond homoseksualiteit & geloof. Dus als het in jouw kerk onbespreekbaar is, zou ik maar snel gaan rondkijken naar een gemeente waar je jezelf kan zijn!
:arrow: Er is ook een blad speciaal over dit thema: Vroom & Vrolijk, waarin 4x per jaar allerlei thema's en activiteiten worden belicht (zowel islam als christendom) uitgegeven door Narratio in Gorkum.

Groetjes,
CoMoh :wink:
2 qt 2 b str8
comoh
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor ryan » 27 dec 2002 16:45

Hoi,

Ik ben dus opgegroeid als Jehovah's Getuige en met de daarbij behorende sociale omgang. Voor mij is wat ik geloof de waarheid, dit is alleen moeilijk te combineren met wat ik voel. M'n gevoel druist in tegen de logika die ik ken. Dus het gaat erom of je in staat bent je gevoel en je verstand een plek te geven zodat ze in evenwicht met elkaar zijn.

Lekker vaag he?

Als je iets meer wilt weten: Ryanblok@hotmail.com
ryan

Berichtdoor Eddie » 27 dec 2002 19:21

Geloven doe je met je verstand en met je gevoel.
Je verstand geeft de waarden en normen aan die je geleerd zijn en die jij als waarheid hebt aanvaard. Maar die waarden en normen zijn moeilijk te combineren met "de homo gevoelens", het botst.
Ik zal dus mijn waarden en normen moeten bijstellen om "evenwicht" te kunnen krijgen. En dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk, daar is tijd voor nodig.
Mocht het zover zijn dat ik in "evenwicht" ben dan is er nog een probleem, de Nerdelands Hervormde gemeente waar ik lid van ben. Daar zal het nooit geaccepteerd worden en dat is eigenlijk toch wat je wil. Het moet niet zoiets worden van "we weten dat je homo bent maar we praten er verder niet over".
Volgens mij denk ik weer veel te ver vooruit. Ik zal het allemaal maar stap voor stap gaan doen.
Fijn trouwens dat er mensen reageren,

groetjes Eddie
Eddie
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor comoh » 28 dec 2002 20:51

Hoe cliche ook: Als jezelf accepteert zoals je bent en van jezelf houdt met al je heilige en perverse kanten, zla het je een dikke vette wordt wezen wat een ander van je denkt. Laatst hoorde ik een interview met een moslim-imam die zei: 'Laat God de mensen beoordelen op Zijn wetten, de mensen elkaar op de nationale wetten.'
Welnu, de Nederlandse wet verbiedt discriminatie op grond van seksuele geaardheid, de wet van God (de 10 geboden) zegt ondermeer dat je van je naaste moet houden als van jezelf en dat je niet mag liegen! Persoonlijk lees ik liever over het leven van Jezus, die Zich graag omringde met de zondaars van Zijn tijd. Nu heb ik nog nooit gelezen dat Hij mensen terecht gesproken -laat staan genezen- heeft omdat een man een andere man lief had. Sterker nog Jezus had mannen zeer lief (Petrus, Johannes, Lazarus).

Groetjes,

CoMoH :wink:
2 qt 2 b str8
comoh
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor Eddie » 02 jan 2003 13:36

Als Christen zijnde die opgevoed is met ontelbaar veel kleine regeltjes kan het moeilijk worden om de belangrijkste regels, zoals de tien geboden, constant in acht te blijven nemen. Ik doel hier dan op "je naaste liefhebben als jezelf" en niet op "Gij zult niet doden" of iets dergelijk. Dat spreekt voor zich.
Door de bomen zie je het bos niet meer. Als het homo zijn ter sprake komt dan wordt er vrijwel gelijk naar de teksten in de Bijbel verwezen en gezegd:"het is een gruwel in de ogen van de Heer", er wordt niet gezegd dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. Dit is een kwalijke zaak. En dat doet mij verdriet. In ieder geval wil ik iedereen nog het beste wensen voor 2003.
Groetjes Eddie
Eddie
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor pgsbs » 04 jan 2003 21:43

Hallo,

Het blijkt vaak voor de omgeving moeilijker als voor de persoon zelf.
Ik ben gereformeerd opgevoed maar heb zelf nooit moeite gehad met mijn homoseksualiteit. Ik weet dat ik door God geschapen ben zoals ik nu ben.

Mijn familie (mijn ouders als positieve uitzondering!!) hebben het niet geaccepteerd. Zij kunnen het niet verteren dat ik een relatie heb met een man. Ook binnen de kerk ligt het moeilijk. Op dringend verzoek van de dominee vertoon ik me daar dan ook niet langer. Met dit laatste heb ik het wel moeilijk gehad omdat ik ervan overtuigd ben dat ik niets doe wat niet "goed" zou zijn.

Paul
Aftastend

Berichtdoor comoh » 04 jan 2003 23:08

:P Laat jij de mensen maar eens zien dat je gelukkig kan zijn als homo en Christen, daar heb je hun niet voor nodig, daar geldt alleen jouw persoon en jouw geloof!
Het zou prettig zijn als je een gemeente om je heen hebt die je steunt en bij jij je thuis voelt. Die zijn er vast en zeker wel! Ga eens kijken bij een studentengemeente of een basisgemeente. Ook de Remonstrantse Broederschap en de SOW-kerken hebben een liberaal standpunt over homoseksualiteit en prediken pastoraal herderschap in plaats van verketterde zonde :twisted: . Of kijk eens bij de site van http://www.chjc.nl.

Sterkte!
2 qt 2 b str8
comoh
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor nielsjuhhh » 05 jan 2003 01:00

Hoi Eddy,

Ik kan het prima combineren. Inderdaad, het was in het begin niet gemakkelijk.... helemaal door de houding van de RK kerk en de pinkstergemeente waar ik beide bij heb gezeten. Tegenwoordig ga ik naar de OUD katholieke kerk toe waar het wel geacepteerd is... (http://www.okkn.nl) . Als je meer van mijn verhaal wilt lezen kan je dat doen op http://www.nielsras.ishomo.nl
nielsjuhhh

Berichtdoor Eddie » 08 jan 2003 21:15

Beste mensen,
Om eerlijk te zijn ben ik het verbergen van mijn geaardheid meer dan zat. Ik wil gaan genieten van mijn leven en niet elke keer wegkruipen als ik het iets te benauwd krijg. Maar wat is nou het "beste moment" om uit de kast te komen? Tenminste als het beste moment bestaat. In ieder geval nog bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Eddie
Eddie
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor comoh » 08 jan 2003 23:52

8) Coming-out is een onderwerp op zich om een hele site aan te wijden (is er ook). 't Is voor iedereen weer anders verlopen. Persoonlijk heb ik het terloops en natuurlijk ter sprake gebracht: 'Hebben jullie nog wat leuks gedaan van het weekend? Ik wel, ik ben naar de roze zaterdag geweest.' Maar mijn ouders zijn ook niet zo conservatief gelukkig. Als je de band met je ouders nog wel in stand wilt houden, is het van belang niet vanuit woede of verwijt of trots je ouders tegen de borst te stuiten. :x

Je kan ook een andere activiteit bedenken waar je geweest bent, die toch dezelfde boodschap heeft: je bent naar een kerkdienst geweest, waar je een andere boodschap gehoord hebt. je kan zelfs een ontmoeting arrangeren tussen jouw, je ouders en een homovriendelijke dominee.

Voor alles moet jij de houding hebben dat je blij met jezelf bent en je niet bang laat maken door de hel en verdoemenis van de kerk van je ouders en vooral niet genezen wilt worden van jouw manier van liefhebben! :wink:

Succes!

xxx
2 qt 2 b str8
comoh
Aftastend
Aftastend

Berichtdoor grefo » 09 jan 2003 15:47

hoi Eddie

Kijk eens even op onderstaande site. Je zult daarop denkmik veel herkennen. Het is de site van de werkgroep Contrario, dat is een werkgroep voor homo's en lesbiennes in de gereformeerde kerk (vrijgemaakt).

http://www.contrario.nl

hey sterkte
grefo
Newbie
Newbie

Berichtdoor wido » 14 jan 2003 14:41

edwinm schreef:Ik ben actief christen, ben getrouwd, maar heb gevoelens naar jongens. Ik worstel er best wel mee, maar de gevoelens zijn er en dit kan ik niet ontkennen...

IK zit met hetzelfde probleem, ben al 56 jr. zelfs opa en zo bi als maar kan
wido

Berichtdoor alwinxxx » 06 feb 2003 21:30

Ik moet zeggen, ik heb het er moeilijk mee. Ik ben getrouwd en ben helemaal gek van een mannelijke collega. Ik weet niet eens of hij homo is. Maar toch kan ik hem maar niet uit het hoofd zetten.

Daar komt bij, dat ik mijn vrouw en God geen verdriet wil doen. Maar misschien doe ik dat nu nog wel veel meer.

Ik hoop dat deze discussie nog lang doorgaat, zodat we steun aan elkaar kunnen hebben en met vragen bij elkaar terecht kunnen.

Alwin
alwinxxx
Newbie
Newbie

Volgende

Keer terug naar Gay Forum - Enquêtes